Een ontembare oma

Na het goed ontvangen “Sprakeloos” van Tom Lanoye heeft ook Tommy Wieringa een boek geschreven over zijn overleden moeder.

“Dit is mijn moeder” is een verzameling herinneringen van Wieringa aan het naar eigen zeggen onmogelijke wezen dat zich zijn moeder noemde. Na de eerste alinea wordt het al duidelijk dat de auteur in een jarenlange clash met haar heeft geleefd. Hij noemt haar ontembaar, onstuimig, irrationeel, eigenzinnig en excentriek.
Er worden in het interview ook enkele herinneringen opgerakeld die – om het zacht uit te drukken – opmerkelijk zijn. Zo vertelt hij op een verafschuwde manier hoe zij haar gezin in de steek liet voor het avontuur. Wieringa geeft zelfs toe dat hij drie jaar lang op een wekelijkse consultatie ging bij een psychiater omdat hij bang was om op haar te gelijken.
Op het einde van het interview verbloemt hij al die eerdere uitspraken door te zeggen dat hij nu op een andere manier naar haar en naar hun momenten samen kijkt. Ik citeer: “Mijn beeld van haar is mettertijd verrijkt”, “Het is jammer dat mijn dochters nu een geweldige, bijzondere oma missen”, “ik had niet zonder haar gekund omwille van de reikwijdte van haar persoonlijkheid”.
Met dit controversiële interview heeft Wieringa een zekere mysterie rondom het boek aangewakkerd en ik moet toegeven dat ook ik nieuwsgierig ben naar de anekdotes over zijn moeder.

Je kan een volledig interview met Tommy Wieringa bekijken via onderstaande link.

Daragh

https://www.youtube.com/watch?v=f3O1OLeuu-k

Bron: De Morgen, “Mijn moeder heeft een onvergeeflijke stommiteit begaan” op 25 januari 2019

Plaats een reactie

Nog geen reacties.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Plaats een reactie